Rohloff, bijna een legende.

De Rohloffnaaf is in 1ste instantie ontwikkeld voor de echte globetrotters, maar is inmiddels ook zeer geliefd bij mountainbikers.

Een drailleurfiets had altijd het grootste versnellingenbereik en liep licht zolang er geen slijtage aanwezig was. De onderhoudsgevoeligheid en kwetsbaarheid is echter groot.

De bestaande versnellingsnaven hebben een heel klein bereik, zijn wel onderhoudsvriendelijker maar tevens zwaarlopend en niet bestand tegen hoge belastingen.

Bij Rohloff hebben ze de oplossing gevonden in de Rohloff Speedhub 14. Het inwendige loopt niet meer in dik vet maar net als bij Pinion in dunne olie. Tesamen met het toepsssen van naaldlagers loopt deze naaf zonder veel weerstand. Ook de wiellagers worden op deze manier continue gesmeerd. De verhoudingsgewijs brede tandwielen zijn speciaal gehard om het lang vol te houden onder hoge belastingen.
Het bereik van de Rohloff Speedhub 14 is 526 % , iets minder dan de Pionion P 1.18, maar wel even groot als een derailleursysteem met 27 versnellingen.

Het onderhoudsinterval ligt bij 5000 km (oliewissel) De combinatie met een getande riem van Gates wordt steeds vaker gemaakt.

Fiets je trouwens niet zo extreem, dan zou ook Shimano Alfine-11 een prima keus zijn, lagere prijs super lichtlopend en ook een groot bereik.

Voordelen Rohloff Speedhub 14:

  • Geen speciaal frame nodig
  • Zeer onderhoudsvriendelijk
  • Schakelgemak, ook bij stilstand schakelen
  • Geen grote stappen
  • Zeer sterk ( zelfs bij pech als totaal olieverlies kun je met gemak 1000 km verder fietsen zonder dat er iets kapot gaat )
  • In meerdere kleurstellingen te krijgen.
  • Te combineren met riem of ketting

Op onze fietsen wordt Rohloff toegepast door Stevens en Tout Terrain

< Terug naar het overzicht

1